Poradnik dla biznesu

Sprzęt kupiony na firmę a gwarancja i reklamacje – zasady i działanie

Zakup na fakturę a gwarancja, rękojmia i reklamacja – w artykule znajdziesz wyczerpujące informacje na ten temat. Dowiesz się, jak bezpiecznie kupować na firmę, co musi zawierać faktura VAT oraz jak wygląda reklamacja na podstawie faktury.

Kupowanie na fakturę firmową sprzętu elektronicznego może wiązać się z innymi zasadami niż w przypadku zakupów realizowanych przez osoby prywatne. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie w tym przypadku obowiązują reguły dotyczące wystawiania faktur, zgłaszania reklamacji oraz realizacji gwarancji.

SPIS TREŚCI
 

Jak wygląda kupowanie sprzętu na firmę?

Zastanawiasz się, jak kupować na fakturę, aby było to zgodne z obowiązującymi przepisami i pozwoliło Ci skorzystać z określonych uprawnień, na przykład gwarancyjnych? Podstawą jest podanie prawidłowych danych firmowych i otrzymanie dowodu zakupu pod postacią faktury. Może ona zostać wystawiona w formie papierowej albo elektronicznej.

Jeśli zamierzasz kupić laptopa czy smartfon na firmę, przed nabyciem takiego sprzętu zgłoś kasjerowi albo zaznacz w odpowiednim polu w sklepie online chęć otrzymania faktury. Podaj aktualne dane, aby uniknąć ewentualnych problemów na przykład podczas kontroli podatkowej, a po zakończeniu transakcji dokładnie zweryfikuj fakturę. Gdy stwierdzisz, że niektóre dane są nieprawidłowe, od razu zgłoś to sprzedawcy. W tej sytuacji wystawi on dokument korygujący.

Zobacz także: Jak ustawić limity i zgodę na doliczanie do faktury za abonament opłat za usługi dodatkowe?

Kupujesz sprzęt na firmę? Faktura a gwarancja – najważniejsze zasady

Podczas zakupów firmowych zawsze pamiętaj o fakturze. Dzięki takiemu dokumentowi nie tylko nie przepadnie Ci gwarancja sprzętu na firmę, ale również będziesz mógł odliczyć koszty jego zakupu od przychodu. Pozwoli to obniżyć wysokość podatku.

Kupujesz telefon na firmę? Sprawdź, w jaki sposób wydatki z nim związane ująć w dokumentacji księgowej >>

Faktura na firmę a gwarancja – ile trwa ochrona gwarancyjna? Producent, importer albo sprzedawca może ją ograniczyć na przykład do jednego roku zamiast dwóch. Powodem jest to, że urządzenia firmowe mogą być użytkowane znacznie częściej i intensywniej niż te, które wykorzystuje się w domu.

Laptop służbowy jest przydatny w każdym rodzaju działalności gospodarczej

Przeczytaj więcej: Co obejmuje i jak długo trwa gwarancja na telefon?

Kupowanie na fakturę na firmę, podobnie jak w przypadku zakupów konsumenckich, wiąże się nie tylko z gwarancją, ale również z rękojmią. Ta pierwsza jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta czy sprzedawcy do naprawy zepsutego sprzętu w określonym czasie od jego nabycia. Z kolei rękojmia to obowiązek wynikający z ustawy. Obejmuje wady fizyczne czy prawne istniejące w momencie nabycia towaru. O roszczenie z tytułu rękojmi możesz ubiegać się w terminie dwóch lat od zakupu, na przykład, gdy kupiłeś skradziony telefon albo sprzęt nie ma wszystkich funkcji spośród tych, które zostały ujęte w specyfikacji na stronie e-sklepu.

Zamierzasz kupić telefon? Sprawdź, dlaczego warto go ubezpieczyć i co obejmuje polisa na smartfon >>

Zakup na fakturę a gwarancja – czy wiesz, że w określonej sytuacji przedsiębiorca może być traktowany jako konsument, a więc na przykład korzystać z dłuższej ochrony gwarancyjnej? Jest tak wtedy, gdy kupiony sprzęt ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale nie jest wykorzystywany w jej ramach profesjonalnie. Dotyczy to między innymi ekspresu do kawy dla pracowników.

Jak wygląda reklamacja na podstawie faktury?

Jeśli chcesz skorzystać z uprawnień gwarancyjnych albo tych z tytułu rękojmi, najlepsza jest reklamacja na podstawie faktury. Możesz okazać sprzedawcy oryginał faktury (tylko do wglądu) albo dostarczyć mu kopię dokumentu. Faktura firmowa powinna zawierać precyzyjne dane, które pozwolą zidentyfikować:
 
  • uczestników transakcji – chodzi o nazwy i adresy firm oraz numery NIP;
     
  • rodzaj i wartość sprzętu;
     
  • termin jego zakupu.
     
Pamiętaj jednak, że zgodnie z prawem sprzedawca nie może domagać się przedłożenia faktury, jeśli będziesz mu w stanie udowodnić zakup sprzętu w inny sposób. Dowodem może być wyciąg z rachunku bankowego czy karta gwarancyjna, a nawet zeznania świadków.

Faktura na firmę a gwarancja – w jakim terminie sprzedawca musi ustosunkować się do reklamacji? Zasady z tym związane zwykle znajdują się w regulaminie danego sklepu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przedsiębiorca kupi wspomniany ekspres do kawy dla pracowników czy inny sprzęt, który nie jest wykorzystywany w firmie profesjonalnie. W tym wypadku sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni.

Interesuje Cię abonament dla firm z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami oraz szybkim internetem? Sprawdź, co przygotowaliśmy dla Ciebie w T-Mobile >>

Kupowanie na fakturę – zasady związane z gwarancją, rękojmią i reklamacjami - lista - infografika
 

Kupowanie na firmę – jak bezpiecznie przeprowadzić transakcję w przypadku elektroniki?

W odniesieniu do tego, jak kupować na fakturę sprzęt elektroniczny, musisz pamiętać o kilku ważnych sprawach.
 
  • Zawsze sprawdź rodzaj wystawionej faktury. Nierzadko zdarza się, że zamiast faktury sprzedażowej otrzymasz fakturę najmu czy sprzedaży usługi najmu, które mają zupełnie inny charakter.
     
  • Zweryfikuj typ podatku widniejącego na fakturze. Przeważnie jest to VAT, a nie na przykład marża.
     
  • Upewnij się, że sprzęt nie pochodzi z kradzieży albo nie został wzięty na raty i pozostaje niespłacony.
     

FAQ

1. Czy faktura jest podstawą do reklamacji?

Tak, możliwa jest reklamacja na podstawie faktury. Możesz przedstawić sprzedawcy oryginał dokumentu (do wglądu) albo przekazać mu kopię faktury.

2. Ile gwarancji przy zakupie na firmę?

Czas trwania gwarancji ustala gwarant (producent, importer, sprzedawca) i może, ale nie musi być on krótszy niż 2 lata. Zwykle jednak wynosi 1 rok.

3. Czy na firmę jest krótsza gwarancja?

Przeważnie tak, co wynika z tego, że sprzęty firmowe są zwykle bardziej intensywnie użytkowane niż domowe.

4. Czy rękojmia dotyczy zakupu na firmę?

Tak, rękojmia to obowiązek ustawowy, który obejmuje również zakupy realizowane przez przedsiębiorców.

5. Czy faktura zakupu wystarczy do gwarancji?

Tak, ale nie ma przeszkód, aby przedstawić kartę gwarancyjną albo wyciąg z rachunku bankowego.

Inne artykuły z tej kategorii