Poradnik dla biznesu

Crowdfunding – co to jest?

Crowdfunding to świetny sposób na to, aby zdobyć pieniądze na ciekawy projekt. Jeśli masz w głowie nowatorski pomysł, ale brakuje Ci środków, to może być rozwiązanie dla Ciebie. Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat tego, czym jest crowdfunding, jakie są jego rodzaje, jakie daje możliwości oraz jakie są jego wady i zalety. Dowiedz się wszystkiego o tej formie finansowania już teraz! 

Czym jest crowdfunding?  

Crowdfunding w dosłownym tłumaczeniu oznacza „finansowanie przez tłum”. W Polsce przyjęło się określenie „finansowanie społecznościowe”. Dotyczy pozyskiwania środków na różne przedsięwzięcia od użytkowników platform internetowych. 

Jeśli chcesz zrealizować ciekawy projekt, jednak nie masz wystarczającej ilości pieniędzy, możesz: 
 
  • na jednej ze stron crowdfundingowych zamieścić opis swojego pomysłu wraz z kosztorysem; 
  • czekać na wpłaty od użytkowników – na niektórych platformach, jeśli do wyznaczonego terminu nie uda się zebrać wystarczającej kwoty, datki są zwracane inwestorom. 

Interesuje Cię crowdfunding? Przykłady projektów, jakie mogą zostać wsparte za jego pośrednictwem: 
 
  • założenie startupu – szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych darczyńców są pomysły o dużym stopniu innowacyjności, bazujące na przykład na nowoczesnych technologiach; 
  • publikacja książki albo komiksu; 
  • produkcja filmu; 
  • nagranie płyty muzycznej; 
  • organizacja akcji charytatywnej, dzięki której można zebrać pieniądze na pomoc osobom chorym czy niepełnosprawnym; 
  • podróż do innego kraju; 
  • przeprowadzenie „zrzutki urodzinowej” – środki uzyskane w ramach prezentu można przekazać między innymi na działania związane z ochroną przyrody. 

Z crowdfundingu skorzystasz za pośrednictwem różnych platform. Przykłady to Kickstarter, Patronite czy Beesfund. Jeśli szukasz finansowania, warto odwiedzić również serwisy OdpalProjekt, PolakPotrafi bądź Zrzutka. 

Sprawdź, jakie pomysły na biznes w 2024 roku warto wziąć pod uwagę >> 

Jakie są rodzaje crowdfundingu? Jak z nich skorzystać? 

W projektach inwestycyjnych często wybierany jest crowdfunding udziałowy. W jego ramach darczyńcy w zamian za wpłaty otrzymują część zysków z przedsięwzięcia. Mogą to być udziały w spółce, nieruchomości czy papierach wartościowych. W takiej formie działa Beesfund czy Findfunds. Można zdecydować się również na crowdfunding: 
 
  • pożyczkowy, w którym beneficjent musi spłacić inwestorom dług razem z odsetkami – w takim modelu działa serwis Crowdy; 
  • nieudziałowy, oparty na nagrodach – często są nimi drobne gadżety (PolakPotrafi, Wspieram.to); 
  • donacyjny – obejmuje głównie zbiórki charytatywne, w których darczyńcy nie mogą liczyć na żadne gratyfikacje (Siepomaga). 

Grupa ludzi w różnym wieku siedzi przed sprzętem komputerowym i pracuje

Inny rodzaj to crowdfunding przedsprzedażowy, oferowany między innymi przez serwis Kickstarter. Dzięki niemu darczyńcy w zamian za datki otrzymują dostęp do produktu czy usługi, zanim trafią one do oficjalnej sprzedaży. Obejmuje więc świadczenie wzajemne. 

Skorzystanie ze wsparcia, jakie oferuje crowdfunding, nie jest trudne. Wystarczy zarejestrować się na wybranej platformie i stworzyć wyczerpujący opis projektu, który powinien zachęcić inwestorów do wpłacania datków. 

Warto uruchomić kampanię reklamową ze zdjęciami i filmami, a także dokładnie określić, czy i jakie nagrody czekają na darczyńców. Szerokie możliwości w zakresie promocji dają media społecznościowe (Facebook, Twitter, Instagram). 

Jakie są zalety i wady crowdfundingu? Na co trzeba uważać? 

Wprawdzie poszczególne rodzaje crowdfundingu działają nieco inaczej, to jednak każdy z nich ma określone zalety. Dotyczy to: 
 
  • szybkiej zbiórki pieniędzy – wszystko odbywa się zdalnie, bez potrzeby realizowania kosztownych podróży, na przykład biznesowych; 
  • dostępu do inwestorów z całego świata – za pomocą platformy można im zaprezentować wszelkie szczegóły przedsięwzięcia; 
  • możliwości zbudowania społeczności, wokół której będziesz kontynuował przedsięwzięcie – jej członkowie często formułują przydatne porady, które dotyczą na przykład sposobów uzyskania przewagi konkurencyjnej na danym rynku. 

Crowdfunding to interesująca opcja dla wszystkich, którzy zamierzają uruchomić startup, ale nie mają wystarczających środków finansowych. Warto pomyśleć o nim, jeśli bank odmówił Ci udzielenia kredytu, a staranie się o dotację państwową będzie zbyt czasochłonne. 

Takie rozwiązanie ma również wady. Pamiętaj, że wiążą się z nim: 
 
  • brak gwarancji sukcesu – może się okazać, że kilkumiesięczne czy nawet kilkuletnie starania o pieniądze poszły na marne; 
  • ryzyko kradzieży pomysłu – dostęp do opisu przedsięwzięcia mogą mieć potencjalni konkurenci; 
  • spore nakłady czasowe na przekonanie inwestorów – trzeba cały czas śledzić, co dzieje się na platformie, a także zaangażować się w kampanie wizerunkowe. 

Mimo takich wad warto wziąć pod uwagę skorzystanie z crowdfundingu. Daje on niesamowite możliwości, jeśli chodzi o wsparcie ciekawego pomysłu, w tym biznesowego. Dodatkowo crowdfunding pozwala na bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami czy odbiorcami, co może być nieocenione z punktu widzenia testowania koncepcji czy produktu na rynku oraz otrzymywania od nich bezpośredniego feedbacku.