Poradnik dla użytkownika

Szyfrowane wiadomości – czym są i kiedy warto je włączyć?

W dzisiejszym świecie, gdzie cyfrowa komunikacja stała się nieodłącznym elementem codziennego życia, kwestia ochrony prywatności w sieci zyskuje na znaczeniu. Szyfrowanie wiadomości jest kluczową technologią, która zapewnia bezpieczeństwo i prywatność w komunikacji online. Ten artykuł ma na celu przybliżyć czytelnikom istotę szyfrowania, jego historyczne korzenie oraz współczesne zastosowania

Czym są szyfrowane wiadomości? 


Szyfrowanie wiadomości SMS czy e-maili polega na ich zakodowaniu w ten sposób, że są niemożliwe do odczytania przez osoby, które nie mają specjalnego klucza. Proces szyfrowania polega na zamianie czytelnego tekstu na niezrozumiały kod. Odbywa się to za pomocą algorytmu matematycznego. 

Wiedza o tym, jak szyfrować wiadomości w telefonie, jest bardzo przydatna, gdyż pozwoli bezpiecznie przesłać komunikat do nadawcy bez obaw o to, że zapozna się z nim ktoś niepowołany. Masz pewność, że tekst odkoduje tylko osoba posiadająca klucz. Może to zapobiec nawet wykradzeniu pieniędzy z konta w wyniku ataku hakerskiego, gdy na przykład przez e-mail musisz podać komuś poufne dane typu imię i nazwisko oraz numer PESEL. 

Warto stosować szyfrowanie, gdy chcesz: 
  • zadbać o prywatność i poufność korespondencji – nie będzie ona widoczna dla cyberprzestępców czy usługodawców internetowych; 
  • zwiększyć bezpieczeństwo danych – nawet po utracie smartfona wiadomości szyfrowane pozostaną nienaruszone; 
  • zapewnić integralność komunikacji – kodowanie zapobiega groźnym atakom, na przykład typu on-path, które mogą doprowadzić do zmodyfikowania treści komunikatu i przekazania go odbiorcy w niewłaściwej formie. 

Metody szyfrowania – wybierz własny poziom bezpieczeństwa 


Istnieje wiele skutecznych metod w odniesieniu do tego, jak szyfrować wiadomości. Każda różni się poziomem gwarantowanego bezpieczeństwa czy zakresem ochrony. Warto wybrać taką, która odpowiada Twoim indywidualnym potrzebom. 

Najpopularniejsze metody to: 
  • szyfrowanie końcówkowe (End-to-End Encryption – E2EE) – komunikat jest szyfrowany przez nadawcę i tylko uprawniony odbiorca może go odczytać; dostępu do niego nie ma nawet serwer, za pośrednictwem którego została wysłana informacja; 
  • szyfrowanie pełne – treść może być odkodowana wyłącznie na urządzeniu, z którego pochodzi wiadomość; 
  • protokoły SSL/TLS – są częścią HTTPS i stosuje się je podczas korespondencji e-mailowej, aby zapobiec jej przechwyceniu przez aplikacje szpiegujące; 
  • PGP (Pretty Good Privacy) – oprogramowanie pozwala nie tylko na szyfrowanie wiadomości e-mail, ale również ochronę całej sieci i stosowanie podpisu cyfrowego; 
  • Signal Protocol – odpowiada za kodowanie rozmów głosowych i komunikatorów internetowych. 

Szyfrowane wiadomości można wysłać także przy pomocy różnych algorytmów. Popularny jest AES (Advanced Encryption Standard), który do kodowania wykorzystuje klucz o długości 128, 192 lub 256 bitów. Inny przykład to RSA, który działa na podstawie 2 kluczy – prywatnego oraz publicznego. 

Bezpieczeństwo w świecie cyfrowym zapewnią również określone sieci. Dotyczy to: 
  • VPN (Virtual Private Network), czyli sieci prywatnej – działa w niej zaszyfrowany tunel, przez który przepływa korespondencja; w jej ramach można zastosować zestaw protokołów IPsec (Internet Protocol Security); 
  • Tor (The Onion Router) – ukrywa adres IP użytkownika i serwera, uniemożliwiając przechwytywanie wiadomości. 

Skutecznym sposobem na to, jak szyfrować maile, jest także WPA3 (Wi-Fi Protected Access 3). To nowoczesny standard zabezpieczeń Wi-Fi, który zapobiega łamaniu haseł dostępu do sieci. 

Kiedy warto zastosować szyfrowanie wiadomości? - infografika

Jak szyfrowanie może pomóc firmom? 


Wiadomości szyfrowane są niezbędne firmom, aby mogły one swobodnie prowadzić komunikację z klientami czy kontrahentami. To rozwiązanie przyczyni się do: 
  • skutecznej ochrony danych osobowych i poufnych informacji; 
  • zwiększenia bezpieczeństwa całej sieci i poszczególnych aplikacji używanych w firmie; 
  • eliminacji zagrożeń związanych z atakami typu ransomware (blokują dostęp do urządzeń, uniemożliwiając odczyt zapisanych na nich danych) albo spyware (gromadzą informacje o użytkowniku, aby wykorzystać je do kradzieży poufnych danych) – hakerzy mogą posłużyć się przechwyconą korespondencją do dokonania takich ataków. 

Szyfrowanie wiadomości e-mail czy SMS pozwoli również wielu firmom wypełnić obowiązki w zakresie ochrony komunikacji. Jest o nich mowa na przykład w ustawie HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act), w RODO, a więc unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, czy w normie PCI-DSS (dotyczy przetwarzania danych użytkowników kart płatniczych). 

Aby zapewnić bezpieczeństwo w sieci, nie wystarczą szyfrowane wiadomości. Warto zadbać także o to, aby korzystać z najnowszego, stale aktualizowanego oprogramowania i aplikacji w telefonie oraz posługiwać się silnymi hasłami dostępowymi. Niezbędny jest ponadto nowoczesny sprzęt – w ofercie mamy funkcjonalne smartfony, w których można zastosować skuteczne zabezpieczenia, jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe czy szyfrowanie VPN. 

Inne artykuły z tej kategorii