Poradnik dla użytkownika

Gdzie jest chmura w telefonie?

Chmura w telefonie to usługa automatycznego tworzenia kopii zapasowych wybranych danych na zdalnych serwerach sieci. Dowiedz się, dlaczego warto z niej skorzystać, gdzie możesz ją znaleźć w swoim telefonie i dlaczego może Ci się przydać. W naszym poradniku znajdziesz też praktyczne wskazówki dotyczące bezpiecznego przechowywania swoich danych i plików. 

SPIS TREŚCI
 

Co to jest chmura w telefonie? 


Chmura na telefonie to przestrzeń, w której można przechować dane. To usługa realizowana przez zewnętrznych dostawców, dzięki której możesz: 
  • zapisać swoje foldery i pliki na serwerze dostawcy usługi – dotyczy to nie tylko zdjęć, filmów, muzyki czy dokumentów tekstowych, ale również całego systemu albo oprogramowania; 
  • uzyskać dostęp do zapisanych materiałów niemal z każdego miejsca na świecie i z poziomu różnych urządzeń, jak smartfon, tablet albo laptop – wystarczy dostęp do internetu; materiały możesz przeglądać nawet podczas zagranicznych wakacji i nie musisz zabierać ze sobą pendrive’a bądź dysku zewnętrznego. 

Warto wiedzieć, jak założyć chmurę w telefonie, gdyż pozwoli ona automatycznie tworzyć kopie zapasowe plików na zdalnym serwerze sieci. Zapobiegnie to utracie danych na przykład w wyniku uszkodzenia, kradzieży bądź zgubienia sprzętu albo ataku hakerskiego. Jest to również wygodne, gdy na przykład pracujesz nad jakimś plikiem w biurze i chcesz skończyć zadanie w domu, ale nie masz przy sobie pamięci USB. 

Zobacz także: Jakie są metody odzyskiwania danych z telefonu? 

Chmura ma też taką zaletę, że jest bardzo elastyczna. Umożliwia przechowanie dokładnie tylu danych, ile potrzebujesz – pojemność wynosi do kilkunastu TB. Ważne jest to, że jednorazowo możesz przesłać kilka tysięcy plików ważących do kilkuset GB, a nawet kilku TB. Nie ma znaczenia format plików – na wirtualnym dysku mogą znaleźć się skompresowane, graficzne czy tekstowe. 

Zobacz także: Jaki smartfon z dużą pamięcią wybrać? 

Gdzie jest chmura w telefonie? 


Szukasz informacji, jak znaleźć chmurę w telefonie? To proste – dostęp do niej zazwyczaj uzyskasz z poziomu ustawień systemowych, w sekcjach: 
  • „Centrum kont” lub „Konta i synchronizacja” – smartfony z Androidem; 
  • „iCloud Drive” – iPhone’y. 

Popularne platformy oferują dostęp do chmury w ramach własnych ekosystemów. Przykłady to Google Drive, iCloud od Apple oraz Microsoft OneDrive. Każda chmura w telefonie może być łatwo skonfigurowana i zarządzana. Przydadzą się do tego albo ustawienia systemowe, albo dedykowane aplikacje, które wygodnie pobierzesz ze sklepu Google Play bądź App Store. 

Chcesz przywrócić ustawienia fabryczne w telefonie? Nasz poradnik podpowie Ci, jak zrobić to szybko i bezpiecznie >>

Przykładowe chmury w telefonie - infografika

​​​​​​Chmura w telefonie – jak z niej korzystać? 


Jeśli chcesz przenieść pliki tekstowe, muzykę czy zdjęcia z telefonu do chmury, konieczne są następujące kroki: 
  • załóż konto w odpowiedniej usłudze czy na platformie – większość operatorów komórkowych, w tym również T-Mobile, oferuje własne chmury, ale możesz też skorzystać z zewnętrznych aplikacji, jak Dropbox lub Flickr; 
  • zainstaluj aplikację na smartfonie; 
  • zaloguj się na swoje konto; 
  • wybierz dane, które ma przechować chmura na telefonie; 
  • włącz synchronizację danych. 

Zobacz także: Jak zgrać zdjęcia z telefonu na komputer lub laptopa? 

Po poprawnej synchronizacji wszystkie wybrane pliki będą automatycznie przesyłane do chmury. Pozwoli Ci to uniknąć na przykład utraty części danych z arkusza kalkulacyjnego w wyniku przerwy w dostawie prądu. 

Poradnik bezpiecznego przechowywania danych 


Chcesz wiedzieć, jak wejść w chmurę w telefonie, aby było to bezpieczne i nie doprowadziło na przykład do kradzieży danych przez hakerów? Zastosuj nasze wskazówki: 
  • ustal silne hasło, składające się z liter, cyfr i znaków specjalnych; 
  • wybierz uwierzytelnianie dwuskładnikowe, za pomocą loginu oraz SMS-a; 
  • regularnie aktualizuj oprogramowanie telefonu i aplikacje chmurowe; 
  • korzystaj wyłącznie ze sprawdzonych usług i platform – dostęp do większego pakietu danych zwykle wymaga uiszczenia comiesięcznej opłaty, jednak jest to gwarancja tego, że Twoje pliki będą bezpieczne; 
  • unikaj wchodzenia w linki i załączniki pojawiające się na przykład w e-mailach, które pochodzą od nieznanych nadawców; 
  • korzystaj z programów do zabezpieczenia danych, jak menedżery haseł (NordPass) czy aplikacje szyfrujące (NordLocker); 
  • chroń dane osobowe – nie udostępniaj ich nikomu, a płatności w internecie realizuj za pomocą certyfikowanych pośredników. 

Sprawdź: Jak zresetować telefon Samsung? >>

Aby chmura w telefonie była bezpieczna, warto zainstalować antywirus, który wykryje i usunie złośliwe oprogramowanie typu trojany, spyware (monitorujące aktywność użytkownika i wykradające poufne dane) albo ransomware (blokujące dostęp do systemu). Ochroni Twój sprzęt także przed atakami DDoS, których celem jest przeciążenie określonej usługi lub serwera, oraz przed phishingiem, w którym przestępcy podszywają się pod prawdziwe osoby czy instytucje. Na smartfonie możesz również zainstalować firewall, czyli zaporę sieciową. Na bieżąco monitoruje ona ruch w sieci i w przypadku wykrycia potencjalnego zagrożenia zablokuje połączenie. 

Zobacz także: Jak ochronić telefon przed zagrożeniami? 

FAQ

1. Gdzie znajduje się chmura w telefonie?

Znajdziesz ją w ustawieniach systemowych, w sekcjach „Centrum kont” lub „Konta i synchronizacja” (smartfony z Androidem) bądź „iCloud Drive” (iPhone’y). Dostęp do chmury jest możliwy również z poziomu odpowiedniej aplikacji, jak Google Drive czy Microsoft OneDrive.

2. Jak sprawdzić, co jest zapisane w chmurze?

W każdej chmurze możesz wygodnie przeglądać zapisane w niej pliki. Aby mieć lepszy dostęp do nich, możesz je posortować według określonych folderów, jak zdjęcia czy muzyka.

3. Jak wejść na swoje konto w chmurze?

Wystarczy zalogować się do wybranej usługi.

4. Czy płaci się za chmurę?

Każda chmura jest płatna, jednak niektórzy dostawcy oferują darmowe miejsce do przechowywania do określonego limitu. Na przykład w przypadku Google Drive jest to 15 GB, a OneDrive – 5 GB.
 

Inne artykuły z tej kategorii