Poradnik dla biznesu

Biznesplan – jak go napisać krok po kroku? Praktyczne porady

Rozważasz otwarcie własnej firmy, ale nie wiesz, od czego zacząć? Kluczem jest solidny biznesplan! Sprawdź, czym jest i jakie są jego podstawowe elementy. W naszym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie etapy tworzenia spójnego i przekonującego planu biznesowego – od analizy rynku, określenie strategii, po finansowe prognozy. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę podczas pisania biznesplanu! 

Co to jest biznesplan i kiedy warto go stworzyć? 

Biznesplan to rzetelny dokument, który przedstawia wszystkie istotne aspekty planowanego przedsięwzięcia. Jest on niezbędny dla każdego, kto chce założyć własną firmę lub pozyskać finansowanie. To także kluczowe narzędzie, które pomoże Ci dokładnie przeanalizować pomysł na biznes, określić jego cele i strategię rozwoju firmy, a także ocenić potencjał rynkowy produktu lub usługi. 

A kiedy warto napisać biznesplan? Zawsze, gdy chcesz założyć własny biznes. Oczywistym jest, że działanie bez takiego planu jest możliwe, aczkolwiek staje się dużo trudniejsze i mniej uporządkowane.  

Podczas planowania, może się okazać, że pierwotny pomysł, który z założenia był bardzo zyskowny i opłacalny, po ułożeniu planu biznesowego może obrócić się o 180 stopni i okazać się nierentowny. Dlatego przede wszystkim bądź obiektywny. To bardzo pomaga stworzyć dochodowy biznes. Nie rób nic na siłę – jeśli elementy biznesplanu wskazują, że Twój pomysł nie do końca ma sens, zamiast się poddawać i porzucać marzenia o pracy na swoim, pomyśl, co można poprawić i zmienić, aby wszystko nabrało sensu. To tak na start – teraz przejdźmy do konkretów i tego, jak powinna wyglądać struktura biznesplanu. 

Podstawowe elementy biznesplanu – tego nie możesz pominąć! 

Jeśli chcesz stworzyć biznesplan, są pewne rzeczy, które musisz uwzględnić. Kluczowe elementy to:  
 
  • Streszczenie – wstęp do biznesplanu i krótkie przedstawienie głównego założenia biznesu. 
  • Opis firmy – charakterystyka działalności firmy, jej produktów lub usług, a także zespołu założycieli. 
  • Opis oferowanej usługi lub produktu – dokładne zaprezentowanie nowego produktu – jego cechy, zalety, ryzyka.  
  • Charakterystyka kadry – zarówno zarządzającej, jak i pracującej. 
  • Analiza rynku – ocena potencjału rynkowego dla produktu lub usługi firmy. 
  • Strategia marketingowa – plan promocji i sprzedaży produktów lub usług firmy. 
  • Plan finansowy – prognoza przychodów, kosztów i zysków firmy. 

Poniżej wyjaśniamy, dlaczego każdy z tych kroków jest ważny i jak go prawidłowo opisać. 

Streszczenie przedsięwzięcia 

Streszczenie biznesplanu powinno być jego wizytówką. To ono w końcu ma przekonać odbiorcę do zainwestowania swojego czasu i środków w Twoją koncepcję. 

Musi być zatem zrobione w punkt. Streszczenie powinno być przedstawione w klarowny i przystępny sposób, aby każdy mógł zrozumieć zamysł biznesu. Zarazem musi wyodrębnić wszystkie najważniejsze elementy przedsiębiorstwa, które powinny być opisane poprawną nomenklaturą, aby plan skierowany do docelowej grupy odbiorców, mógł ją wystarczająco przekonać.  

W streszczeniu powinny znaleźć się następujące informacje:  
 
  • cele biznesplanu; 
  • ilość potrzebnych środków oraz ich przeznaczenie; 
  • skrócony opis produktów i usług; 
  • rynek zbytu i korzyści, jakie niesie Twój produkt lub usługa dla klienta; 
  • Twoje kompetencje i umiejętności, które przydadzą się podczas prowadzenia danego przedsięwzięcia; 
  • najważniejsze dane finansowe. 

Dokładne śledzenie zmian na rynku i ciągłe udoskonalanie swoich pomysłów, to sposób na napisanie dobrego biznesplanu

Charakterystyka przedsiębiorstwa 

Ten podpunkt powinien być w miarę możliwości krótki. Nie oznacza to jednak, że może być mniej treściwy niż pozostałe części biznesplanu. Powinny znaleźć się w nim informacje dotyczące tego: 
 
  • jaka będzie nazwa firmy; 
  • w jakiej formie prawnej będzie działało Twoje przedsiębiorstwo; 
  • jaki będzie przedmiot jego działalności – dotyczy to konkretnego obszaru, np. handlu czy usług; pozwoli Ci to wybrać kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności); 
  • jakie będą dane teleadresowe firmy; 
  • jakie są życiorysy właścicieli przedsiębiorstwa (charakterystyka właścicieli). 

Potrzebnymi informacjami w tej sekcji będą również:  
 
  • cel oraz misja przedsiębiorstwa; 
  • majątek oraz posiadane zasoby, które są potrzebne na rozpoczęcie działalności; 
  • wykształcenie i umiejętności przyszłych właścicieli, a także zdobyte przez nich certyfikaty. 
 

Opis produktu bądź/i usługi 

Opracowanie biznesplanu wymaga opisania i scharakteryzowania usług oraz produktów, które planujesz oferować w ramach własnej działalności. Musisz przedstawić wszystkie ich zalety i pokazać: 
 
  • co da klientowi zakup w Twojej firmie; 
  • w jaki sposób to, co oferujesz, pomoże mu; 
  • co ma sprawić, że przyciągniesz go właśnie do siebie. 

Musisz uwzględnić również aspekty finansowe, czyli to, na czym i jak chcesz zarabiać. Pamiętaj, że Twoje kompetencje, umiejętności czy zdobyte certyfikaty nie będą wystarczającym argumentem dla przyszłego inwestora, aby podjął z Tobą współpracę. Musisz go czymś zachęcić. 

Tworząc biznesplan, pokaż, w czym Twój produkt jest lepszy od konkurencji. Najlepiej, jeśli już na początku określisz grupę docelową, do której chcesz trafić. Będzie Ci łatwiej dobrać odpowiednią ofertę i wyróżnić się na tle innych firm. 

Kadra zarządzająca i pracownicza 

Bardzo istotnym elementem powodzenia całego biznesu jest dobór odpowiedniej kadry pracowniczej oraz zarządzającej. To w tej części biznesplanu musisz pokazać kompetencje swoje, członków zarządu oraz Twoich pracowników. Tutaj uwzględnij: 
 
  • certyfikaty, wykształcenie, karierę, osiągnięcia zawodowe czy wiek swój oraz Twojej kadry zarządzającej – ogólnie chodzi o kwalifikacje osób współodpowiedzialnych za realizację przedsięwzięcia; 
  • kwalifikacje kadry pracowniczej; 
  • system płacowy, w jaki sposób będziesz wynagradzał pracowników; 
  • politykę zatrudnienia; 
  • organizację i system komunikacji w firmie; 
  • harmonogram działań. 

Największą uwagę w tym punkcie zwróć na opisanie kwalifikacji pracowników i kadry zarządzającej oraz na harmonogram działań. W tym ostatnim punkcie musisz umieścić listę wszystkich etapów, które należy przejść, aby przedsięwzięcie zostało zrealizowane w odpowiedni sposób. Postaraj się też wypisać na osi czasu, w jakich terminach (termin rozpoczęcia i trwania) będą odbywały się poszczególne czynności w Twojej firmie. 

Analiza rynku i konkurencji 

Prawidłowa struktura biznesplanu wymaga, aby w tym miejscu opisać, co oferuje konkurencja, na czym się skupia i w jaki sposób możesz poprawić usługę bądź produkt oferowany przez inne firmy w Twojej branży. Jest to szczególne ważne, jeśli chcesz przykuć uwagę przyszłego klienta. 

Przebadaj również potrzeby rynku, czyli to, czego oczekują klienci. Możesz to zrobić na wiele sposobów, na przykład prowadząc ankiety albo śledząc fora internetowe, na których klienci bardzo często przekazują informacje na temat tego, co poprawiliby w danej firmie. Bądź kreatywny i szukaj nowych sposobów analizy rynku – ogromne możliwości w tym zakresie daje Ci internet. 

Przeczytaj więcej o internecie światłowodowym >> 

Pamiętaj, żeby zawsze być obiektywnym. Staraj się dostrzec zarówno zalety, jak i wady Twojego pomysłu, a także zagrożenia ze strony konkurencji oraz Twoje przewagi nad nią. 

Grupa osób pracujących nad biznesplanem szuka informacji dostępnych w internecie 

Promowanie działalności 

Pisanie biznesplanu wymaga stworzenia odpowiedniej strategii marketingowej Twoich produktów i usług. Jak zapewne się domyślasz, bez marketingu produkt nie dotrze do żadnej grupy docelowej, musisz więc przemyśleć sposób promowania oferty Twojego przedsięwzięcia. Znowu przyda się tutaj analiza rynku oraz konkurencji. 

Wybierając strategię, postaraj się merytorycznie uzasadnić swój wybór. W tym punkcie opisz:  
 
  • w jaki sposób chcesz dotrzeć do klienta – podaj konkretne środki, np. internet, telewizja, radio itp.; 
  • jaką część dochodu będziesz reinwestował w reklamę; 
  • jak będziesz kreować wizerunek firmy – zastanów się, w jaki sposób chcesz stale poprawiać współpracę z klientem; 
  • jakie kampanie reklamowe planujesz uruchomić. 

Pamiętaj, że dotarcie do klienta to jeden z ważniejszych elementów planowania całej działalności. Podejdź do tego kreatywnie i przemyśl, jak możesz przebić się przez konkurencję. Zanalizuj możliwości, jakie stwarza internet. 

Czytaj więcej o zastosowaniu internetu światłowodowego w różnych branżach biznesu >> 

Analizy marketingowe (SWOT oraz jej pochodne) 

Analiza marketingowa jest równie ważna podczas działań z zakresu tego, jak zrobić biznesplan zachęcający inwestorów do współpracy z Tobą, co analiza rynku i konkurencji. Pomoże ona bowiem ustalić odpowiedni sposób dotarcia do klienta. 

Biznesplan warto oprzeć na analizie SWOT. Uwzględnij następujące elementy:  
 
  • strengths (atuty, silne strony Twojego przedsięwzięcia); 
  • weaknesses (słabe strony); 
  • opportunities (szanse); 
  • threats (zagrożenia). 

Dzięki SWOT sprawdzisz, czy Twoja firma ma szansę, aby przebić się na tle konkurencji. Pamiętaj, że jeśli niektóre elementy biznesplanu będą wymagały poprawy, na spokojnie przemyśl, co zmienić, aby pomysł znów nabrał sensu. Nie poddawaj się przy pierwszym problemie, gdyż podczas prowadzenia biznesu to normalne. 

Analiza finansowa  

W tym punkcie musisz opracować plan finansowy. Biznesplan powinien objąć prognozowaną sprzedaż, ale też ilość pieniędzy, jaka będzie potrzebna do wypracowania konkretnych zysków. To będzie jednym z głównych kroków do osiągnięcia sukcesu przez Twoją firmę. 

Tworząc ten punkt biznesplanu, weź pod uwagę: 
 
  • rachunek zysków i strat, czyli prognozy, jakie zyski i straty wygeneruje Twój biznes w określonym przedziale czasu – najczęściej jest to 12 miesięcy; 
  • bilans, który pokaże, jaki nakład finansowy i z jakiego źródła (własny kapitał, finansowanie zewnętrzne) będzie potrzebny do funkcjonowania działalności na zyskownym poziomie; 
  • cash flow, czyli przepływy pieniężne – ten element pokazuje wszystkie prognozowane wpływy oraz wydatki w konkretnym przedziale czasu; tutaj musisz uwzględnić cały proces finansowy. 
 
Pamiętaj, że tworzenie biznesu powinno być połączeniem Twoich pasji i marzeń, ale również zawzięcia i determinacji. Biznesplan powinien być dla Ciebie narzędziem zmierzającym do zdobycia finansowania, które jest potrzebne do zrealizowania Twoich celów.