Stop złodziejom!

Tomasz Łochocki

Wielu osobom to się, niestety, przydarzyło. Sięgamy do kieszeni lub do torebki i okazuje się... że nie ma naszego telefonu! Ukradli? A może po prostu go zgubiliśmy? I co teraz? Co robić?
Zadzwonić do Biura Obsługi i zablokować kartę SIM, aby złodziej nie mógł z niej korzystać. Później, podczas osobistej wizyty, należy zgłosić kradzież w najbliższym komisariacie. Konieczne będą dokumenty telefonu, czyli np. karta gwarancyjna z numerem IMEI. Informacje o telefonie trafią do policyjnej bazy danych i jeśli zostanie on „namierzony” (choćby przypadkowo), mamy szansę go odzyskać. Konieczna będzie także wizyta u operatora, celem odebrania nowej karty SIM.

By telefon pozostał we właściwej kieszeni

Zwłaszcza podczas wakacji często zapominamy o tym, że swoich rzeczy trzeba zwyczajnie pilnować. A złodziei – nie prowokować. Użytkownicy tracą telefony często na własne życzenie, tworząc złodziejom okazje. Zostawiają komórki np. na stolikach w kawiarniach albo w kieszeniach kurtek przewieszonych przez krzesło. Noszenie telefonu przy pasku także może być ryzykowne – zwłaszcza na zatłoczonym deptaku. Podobnie samotny, wieczorny spacer po plaży z telefonem przy uchu – dla złodzieja to zachowanie prowokujące.

W wakacje bez telefonu ani rusz. Często jednak zapominamy o tym, by odpowiednio go zabezpieczyć i pada ofiarą wody, piasku albo co gorsza – drobnych złodziejaszków. T-Mobile ma pomysł jak zamortyzować takie straty.

Zostałeś namierzony!

W telefonie warto wprowadzić kod zabezpieczający. Bez jego podania nie można uruchomić telefonu z nowym SIM-em. Współczesne smartfony mają także możliwość instalacji aplikacji chroniących telefon. Fabrycznie instalowane są one np. w Samsungach – opcja „Mobile Tracker”. Po kradzieży i zainstalowaniu nowego SIM-a, telefon wysyła na zaprogramowany wcześniej numer (bez wiedzy użytkownika) powiadomienie z lokalizacją i numerem telefonu osoby, która skorzystała z naszego telefonu.

By mniej bolało

Klienci T-Mobile mogą także zdecydować się na ofertę „Bezpieczny telefon". W przypadku kradzieży pozwala ona m.in. na zakup nowego aparatu w promocyjnej cenie. Wcześniej warto wykonać kopię zapasową m.in. kontaktów lub wpisów kalendarza. Służy do tego usługa „BeKaP”. W przypadku kradzieży nie traci się danych, a wszystkie kontakty można łatwo odzyskać.

Innym rozwiązaniem może być skorzystanie z opcji „Bezpieczna Kopia zawartości telefonu” – w sklepach i salonach firmowych można przegrać zapisane dane z jednego telefonu na drugi albo zapisać je np. na pamięci USB.

Warto pamiętać! Telefony alarmowe w razie kradzieży:* Policja - 112 lub 997 (z każdego telefonu bezpłatnie)* Biuro Obsługi – 602 900 000 (dla abonentów) lub 602 960 200 (dla użytkowników Tak Taka). Opłata wg cennika.
telefony
bezpieczeństwo
kopia zapasowa
wakacje