Czy wiesz co kryje się za brandowaniem telefonu przez operatora?

Katarzyna Jasiołek

Telefon kupiony u operatora różni się nieco od tego kupionego w sklepie. Przeczytajcie, gdzie warto szukać nowej komórki i dlaczego.
Nieliczni z nas decydują się na zakup telefonu komórkowego w sklepie detalicznym. Większość wybiera kupno u operatora. Powód tego jest dość oczywisty – w sklepie trzeba wyłożyć od razu całą, czasami niemałą sumę, podczas gdy u operatora telefon spłacamy w nieoprocentowanych ratach. Płacimy za niego przy każdym rachunku za usługi, a po skończonej umowie staje się on naszą własnością. Możemy go sprzedać, oddać komuś lub korzystać nadal samemu, wybierając ofertę bez telefonu.

Telefon kupiony w sklepie różni się nieco od tego kupionego u operatora. Oczywiście nie na pierwszy rzut oka – chodzi o oprogramowanie. Każdy operator przystosowuje je do właściwości swojej sieci. – W brandowaniu oprogramowania nie chodzi o elementy widoczne dla klienta, takie jak dzwonek czy tapeta, ale przede wszystkim umożliwienie mu korzystania ze wszystkich oferowanych przez nas usług i z możliwości, jakie daje nasza sieć – mówi Andrzej Gładki, Kierownik Działu Zarządzania Produktami – Terminale w T-Mobile.

Przykładem takiej optymalizacji jest ustawienie maksymalnej wielkości wysyłanych MMS-ów na poziomie 300 kB, co stanowi rozmiar obsługiwany przez sieć. Niektórzy producenci mają domyślnie ustawione 600 kB, więc klient, który kupił telefon w sklepie detalicznym, może mieć problem z korzystaniem z tej usługi.

Dzięki kompatybilności oprogramowania z siecią, klienci T-Mobile mogą korzystać z usługi HD Voice, która zdecydowanie poprawia jakość dźwięku w telefonach komórkowych, dzięki czemu mamy wrażenie, że nasz rozmówca stoi tuż obok nas. Usługa ta jest bezpłatna i oczywiście włączona tylko w telefonach kupionych u operatora. Próżno szukać tego udogodnienia w telefonach ze sklepu, ponieważ bardzo często jest ona domyślnie wyłączona.

Kolejnym przykładem korzyści z brandowanego oprogramowania jest nawigacja, którą niektórzy klienci otrzymują za darmo. Mogą z niej korzystać wówczas, gdy kupują telefon u operatora, ponieważ aplikacja nie jest oczywiście uwzględniona w darmowej wersji w producenckiej wersji oprogramowania.



W telefonie z oprogramowaniem T-Mobile na ekranie głównym znajduje się skrót do serwisu MiBOA oraz do nawigacji NaviExpert.

Operatorzy nie zarabiają na sprzedaży telefonów, tylko swoich usług. Jako klienci producentów telefonów mogą wymagać od nich określonej jakości, zwracać im urządzenia, które nie spełniają narzuconych przez operatora standardów. - Kupując telefon u nas, klienci mogą mieć pewność, że został on wcześniej sprawdzony i jest prawidłowo skonfigurowany do działania w naszej sieci oraz że będą w nim działać wszystkie oferowane przez nas usługi. Tej pewności nie można mieć, kupując telefon w sklepie detalicznym – mówi Andrzej Gładki.

Klient, decydując się na skorzystanie z oferty z telefonem, może liczyć także na aktualizacje jego oprogramowania, które zapewniają większe bezpieczeństwo, optymalizują działanie telefonu oraz wiążą się często z otrzymaniem nowych funkcji czy aplikacji. O procesie aktualizacji oprogramowania możecie przeczytać w innym naszym artykule.

Warto dodać, że w przypadku T-Mobile brandowanie oprogramowania nie wiąże się z dużą ingerencją – polega ono jedynie na dostosowaniu go do własnej sieci oraz zaoferowaniu klientom określonych aplikacji, np. tak praktycznych jak MiBOA, która pozwala m.in. na sprawdzenie bieżących kosztów połączeń oraz włączanie lub wyłączanie pakietów obniżających koszty połączeń lub transmisji danych.

Od 23 stycznia 2009 roku klienci (wówczas Ery, a teraz T-Mobile) kupują w salonie telefony bez SIMlocka, co oznacza, że mogą je potem wykorzystać także poza naszą siecią czy bez problemu używać za granicą. Na świecie jest wielu innych operatorów znanych z tego, że w dużym stopniu modyfikują oprogramowanie w oferowanych przez siebie telefonach, a nawet umieszczają własne logo na obudowie.

Zresztą możecie przekonać się sami, że nasza ingerencja w urządzenia jest minimalna, przebiega z myślą o korzyściach klientów, którym zapewniamy najlepsze ustawienia usług i aplikacji, które pozwalają w pełni korzystać z usług T-Mobile.



Wersje oprogramowania można sprawdzić w łatwy sposób korzystając z właściwej zakładki w telefonie.
telefony
oprogramowanie
nawigacja
mms
hd voice
brandowanie